De laatste weken in Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Daniel Astrid - WaarBenJij.nu De laatste weken in Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Daniel Astrid - WaarBenJij.nu

De laatste weken in Thailand

Door: Daniel en Astrid

Blijf op de hoogte en volg Daniel

21 April 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo trouwe volgelingen,
hier weer n zeer riant verslag over onze buitenlandse belevenissen. We waren gebleven bij Ko Tao en hebben daar totaal 3 nachten door gebracht. Van origine 2 geboekt, toch maar eentje bij geboekt omdat we nog even n dag wilden snorkelen. Zo gezegd, zo gedaan, en na twee dagen strand, boulevard en cocktails en hebben we de derde dag n snorkeldag geboekt. Hierbij werden wij in n boot met nog twintig anderen naar 3 baaien gebracht (Freedom Bay, Mango Bay en Japanese Garden) om daar naar hartelust de onderwater wereld te verkennen. En dat lukte. Het water was helder en de vissen kwamen in scholen tegelijk. De verkregen kruimige koekjes dienden als perfect aas voor de vissen, variërende in grootte (5-50cm) en kleur, die dan in grote aantallen om je heen kwamen zwemmen, dit tot groot ongenoegen van Astrid. Bij de Japanese Garden had Daniel z'n voet lelijk open gehaald aan n steen met koraal en moest hij vroegtijdig het water bloedend verlaten. Met wat Betadine en n plastic zak om z'n voet kon hij gelukkig mee aan land bij de stranden van t eilandje Nang Yuan. Astrid heeft hier rondgewandeld en foto's gemaakt terwijl Daniel stilletjes lag te bakken op n enkele locatie op t strand. Vervolgens weer met de boot en taxi naar t hotel gegaan, en heeft Astid, die in t bezit is van n heuse EHBO diploma, de voetwond verzorgd. De aangeslagen voet was al snelaan de betere hand (:
De volgende dag hebben we alweer onze spullen gepakt en zijn we naar t volgende eilandje, Ko Phangan, gegaan. Daar lag n beachresort met zwembad, ontbijtbuffet, pooltafel en tafeltennistafels al op ons te wachten aan t strand. Vier nachten in n kleine bungalow waren er geboekt en dat betekende dus dat we vier dagen niet veel hoefden te doen. De bungalow stond in n bamboerijke omgeving en had n bed en n badkamer. De badkamer stonk naar scheet en t water, toepasselijk, naar natte scheet, maar voor de rest zag het eruit als n bungalow.

De eerste twee dagen hebben we niets tot weinig uitgevoerd en hebben we gepoold, gezwommen, gezond gezond en getafeltennist. De tweede dag werden we in onze bungalow opgeschrikt door n spin ter grootte van n écht hele grote spin, die uit of onder Daniels backpack kwam gestapt. Nadat Daniel haar de sleutel van de voordeur had afgepakt (zo is zij waarschijnlijk ook binnen gekomen), heeft hij de spin in twee instanties kennis laten maken met z'n linker slipper en de spin werd in n plastic bodybag de bungalow uitgezet. De rest van de dagen waren niet meer t zelfde. Even graaien in de backpack werd vanaf nu vervangen met het zorgvuldig bestuderen van de inhoud op niks dat bewoog, om er dan voorzichtig iets uit te halen.
De dag erna hebben we n scooter gehuurd en zijn we, na een half uur goed oefenen, een deel van t eiland gaan verkennen. Met z'n tweeën op n scooter zijn we naar een 'waterval' gereden (waar geen water viel door de droogte), naar Haad Rin beach (van de full moon parties) en langs n olifanten trekking farm. Al met al was het rijden met de scooter zeer plezierig en verliep deze eerste keer zonder problemen en schaafwonden.
Na n paar dagen van niet al teveel doen (en nog n grote spin en n dode kakkerlak onder de dekens van t bed (waar Daniel waarschijnlijk al twee dagen op lag te slapen)), zijn we weer verder gegaan met onze tocht en hebben wij een boot-bus combi geboekt naar Krabi. De boottocht verliep prima. We hadden twee tegenoverstaande bankjes geclaimd en konden kaarten naar hartelust. Het water was rustig en Daniel heeft anderhalf uur van de bootreis nog echt goed gekeken naar mogelijke wrakstukken en overlevenden van MH 370, maar heeft helaas niks kunnen vinden. De verdere bustocht van de pier naar Krabi ging vrij Thais. Dat wil zeggen: we werden opgehaald vanaf de pier in n mooie bus, die zetten ons 20 minuten later af bij n travel agency met nog 20 andere verontrustte mensen. Vervolgens werden wij met z'n tweeën opgehaald in n open truck en afgezet bij n nog kleinere 'travel agency' (lees: lege garage met n timetable poster en n baby) en daar kregen we te horen dat de echte bus over 2,5 uur vertrok. Deze 'echte' bus bleek n soort Thaise carpool bus te zijn en pikte onderweg Thaise mensen op langs de kant van de weg, om ze vervolgens voor de deur van hun huis weer af te zetten. Dit ging de hele reis door en n rit van twee uur duurde al gauw drie en n half uur. Maar we kwamen wel waar we zijn moesten: Krabi. Daar konden we n taxi delen met nog twee verdwaalde backpackers naar Krabi town, waar ons hotel/hostel lag. We zijn via n kleine omweg beland in Gafiyah, waar wij n ruime kamer hadden op de vijfde verdieping en twee badkamers deelde met nog 4 andere kamers.

Ons verblijf in Krabi Town viel precies in t weekend, waardoor wij t geluk hadden dat we de weekend night market twee keer konden mee maken. Want voor de rest was er in t stadje zelf niet veel te beleven. Ook hadden we niet zoveel zin om een tocht te boeken naar een van de betere stranden in de buurt omdat we die toch nog wel tegen zouden komen. Bijvoorbeeld op Kho Phi Phi, waar wij de volgende ochtend heen zouden gaan.

'S ochtends opgehaald met n taxibusje en afgezet bij de pier, waar we aan boord konden op de boot naar Kho Phi Phi. Deze tocht duurde ongeveer anderhalf en het uitzicht was n driewerf hoezee. Met de nodige zonnebrand en drankjes op zijn we goed aangekomen op t vasteland. Daarna vanaf de pier gelopen naar Tapear Resort, onze verblijfplaats daar voor twee nachten. Prima kamertje met badkamer en airco en n toevallige kakkerlak of twee. Nadat we onze spullen hadden gelegd op de kamer zijn we naar het Loh Dalum Bay strand gegaan en niet veel later naar Long Beach. Beide stranden waren niet echt spectaculair, maar als je je best deed kon je er best van maken. Er lagen ontzettend veel boten aan de kust en het zeewier dreef in grote hoeveelheden rond de zwemmende mensen. Rond 16u weer naar de kamer gelopen om even later op pad te gaan naar het Viewpoint van Kho Phi Phi, waar we het hele eiland konden zien. Hier zijn we gebleven tot en met de zonsondergang. De rest van de avond gewandeld door de 'straten' van Kho Phi Phi, die allen aan weerszijden voorzien waren van eettentjes, verkoopkraampjes, bars en 7 elevens. Hier en daar n drankje gedaan en weer terug naar de kamer om te slapen. Onderweg gilde Astrid af en toe de buurt bij elkaar bij het zien van n kakkerlak om en nabij haar beslipperde voeten en werd Daniel vooral simpel van de vele vleermuizen die tot op onacceptabel korte afstand langs zijn hoofd kwamen suizen.

Na n nacht vol goede nachtrust zijn we wezen ontbijten en zijn we weer naar t strand gegaan. Daar hebben we n kayak gehuurd voor twee uur en zijn we naar Monkey beach gegaan. Hier waren, zoals de naam al enigszins deed vermoeden, apen in grote getallen te vinden. Vooral de kleine baby aapjes konden rekenen op wat oh's en ah's van Astrid. Daniel had t wel gezien en wou de spullen in de kayak leggen om te gaan zwemmen in dit paradijselijk stuk water aan n nog mooier strand. Bij de kayak kwam hij al gauw oog in oog te staan met n aap die t blijkbaar voorzien had op zijn driekwart volle Coca Cola flesje dat achteloos in de kayak lag te liggen. Na kort oogcontact wist de aap genoeg en nam hij gretig het flesje en de benen naar n hoger gelegen rots. Aldaar wist hij de dop los te draaien en slokte hij, voor de blij verbaasde ogen van Daniel en de toegevluchte Astrid, behendig het flesje leeg. 1-0 voor de apen. En daar bleef t bij, want niet veel later zijn we het eiland ontvlucht en zijn we naar n rotspartij gekayakt zo'n 40 minuten verder. Daar vooral naar de natuur gekeken en vervolgens als bezetenen terug gekayakt om de kayak weer op tijd terug te geven aan de kayak verhuurder.

De rest van de middag bijgekomen op t strand en s avonds weer deel uitgemaakt van het Kho Phi Phische nachtleventje. Veel dronken en sjansende mensen gezien en n enkele georganiseerde Thaiboks partij tussen twee toeristen (kon je doen voor n gratis drankje of twee). Diezelfde avond zagen we ook n flinke hoeveelheid wilde apen zitten zo'n vijf bomen bij onze kamer vandaan, die het waarschijnlijk gemunt hadden op spulletjes van onoplettende toeristen. De volgende ochtend stond alweer n volgende reis op t programma, namelijk naar het altijd zonnige Phuket. Met de boot en n tuktuk zijn we afgereisd naar onze volgende accommodatie in Karon, Phuket. En dit was niet de minste! We hadden via Agoda.com (onze vaste boekingssite) een 3 kamer appartement weten vast te leggen voor 3 nachten voor een schamele €10 per nacht. Ook beschikte dit appartementen complex over n keuken, stortdouche en n ruime infinity pool, waar wij gretig gebruik van hebben gemaakt. In Karon hebben we vooral gezwommen, gelegen aan t strand en eten gegeten. In appartement hebben we elke dag ons eigen ontbijtje gemaakt bestaande uit dragonfruit, yoghurt, toast, jam en nutella. De laatste ochtend in het appartement werden wij behoorlijk opgeschrikt door n jammerende kat in onze slaapkamer. Hij was binnengekomen en waarschijnlijk de weg kwijt. Met de slaap nog in z'n ogen heeft Daniel de kat met imposante armbewegingen terug gestuurd door het raampje, dat wij blijkbaar open hadden laten staan. Na deze ongeplande ochtend activiteit hebben we onze spullen gepakt, zijn we uitgecheckt en zijn we afgereisd naar Patong, Phuket. Patong is nog toeristischer en heeft n nachtleven gelijk aan de goeie buurten in Bangkok. Ook hier hebben we 3 nachten doorgebracht. De eerste dag hebben we t strand bezocht en deze was n stuk minder dan Karon, dus wij zijn niet lang gebleven. S avonds zijn we naar n groot winkel centrum geweest en hebben we n Miss verkiezing bezocht voor transgenders en hebben we n potje gebowld (overtuigend gewonnen door Daniel). 'S nachts zijn we naar Bangla Road geweest, een soort Stratumseind maar dan met paaldanseressen en pingpong shows. De pingpongshows hebben wij overgeslagen (waar wij (lees: Daniel) achteraf misschien wel n beetje spijt van hadden) maar de paaldanseressen van Blix mochten wel op ons bezoekje rekenen. Onder het genot van n gezamenlijke bucket Vodka Red Bull keek Astrid met grote ogen naar de halsbrekende toeren van de rond draaiende dames en Daniel keek vooral naar de draaiende rondingen van de dames. Na deze visuele versnapering zijn we weer hotelwaarts gekeerd. De volgende ochtend hebben we van n gezichtsbehandeling genoten in het winkelcentrum, ze gaven daar n flinken promotionele korting. Daarna zijn we naar de markt geweest om fruit en nootjes te kopen. 'S avonds voor t eerst echte regen in Thailand ervaren. Binnen enkele seconden regende het dat het stortte en stonden de straten al snel blank. Na 15 minuten schuilen in n 7 Eleven leek t erop dat t niet snel zou gaan stoppen dus hebben we maar n poncho per persoon gekocht. Astrid had haar Allstars aan en wilden die graag droog houden omdat we de volgende dag zouden vliegen naar Chiang Mai, dus Daniel knoopte behendig twee plastic draagtasjes om haar voeten en zo konden wij ons redelijk droog bewegen door de straten van Patong. Bij n enkele straat stond t water 25cm hoog en heeft de besandaalde Daniel Astrid op z'n rug genomen zodat haar geliefde schoenen droog bleven. Een enkele kakkerlak had t zelfde idee en besloot, zonder enige vorm van toestemming, om via Daniels been omhoog de droogte te zoeken. Een klein gilletje zou eventueel ontsnapt kunnen zijn. Maar onze guesthouse werd bereikt. Na gedoucht en gedroogd te zijn, zijn we Italiaans gaan eten aan de overkant (het regende nog steeds) en hebben we ons klaargemaakt voor de vlucht naar Chiang Mai.

De volgende ochtend zijn we in n uur met n luxe taxi gebracht naar t vliegveld van Phuket. Twee uur vliegen later bevonden we ons in Chiang Mai, het hoge noorden van Thailand. Naar de vele dagen zon, strand en paaldanseressen hadden we wel weer wat behoefte aan activiteit en dat vonden we in Chiang Mai. Onze tweede dag stond n heel programma op t programma. We zijn met n groep van 10 mensen afgereisd naar n elephant farm waar wij n flinke rit hebben gemaakt op n flinke olifant. Voordat we deze rit maakte hebben we n plastic tas bananen gekocht en hebben wij n baby olifantje enkele bananen gevoerd. Tijdens de rit bleek onze olifant een veelvraat en vroeg hij, door z'n slurf omhoog te gooien, constant om banaantjes. Toen deze op waren, stapte hij het gewaande pad af om blaadjes (lees: hele takken) van struiken en bomen te pakken, en stond t zweet al snel in de handen van zijn passagiers. Maar hij bracht ons waar we wezen moesten. Na een welgemeend dankjewel van onze kant zijn we verder gegaan met de dagexcursie en zijn we n uur door de jungle gewandeld met gids op weg naar n waterval en tevens zwemgelegenheid. Het water daar was koud en verkoelend, en lokale dame had n lief klein baby aapje bij zich. Na wat foto's gemaakt te hebben en de nodige rust gepakt te hebben zijn we met de groep terug gelopen en zijn we gebracht naar n niet zo wild kolkende rivier om te raften. Met twee Amerikaanse newly weds en n grappige gids in ons rubberbootje zijn we de rivier afgegaan. Het water stond op sommige stukken zo laag dat we soms door middel van hop hop bewegingen de boot voorwaarts moesten krijgen. De weg naar t einde van de tocht telde zo'n 5 versnellingen die in het regenseizoen waarschijnlijk wel de nodige respect zouden afdwingen, maar nu waren ze vooral leuk om doorheen te varen. Het laatste stukje van de tocht werd gedaan per bamboevlot. Deze maakte zijn naam niet echt waar, want dit verliep verre van vlot. De gehele tocht was zeer leuk en gezellig en de omgeving was prachtig. Vooral de watergevechten met de locals en de drinkende olifanten waren onvergetelijke elementen. Aan t eind van de middag weer moe en voldaan afgezet bij ons hotel.

De volgende dag stond n minder actieve activiteit op t programma, namelijk n Thaise kookcursus! Tijdens n dag- en maagvullend programma leerden wij de Thaise keuken kennen door het kopen van de groentes en kruiden op n lokale markt én door t maken van 5 verschillende dishes. Deze varieerde van de overbekende Thaise curries tot het maken van vegetarische loempia's. We kozen beide 5 verschillende dishes zodat we zoveel mogelijk konden proeven en proberen. De volgende gerechten zijn door Astrid vervaardigd: fried noodles with chicken, papaya salad, coconut soup, green curry en waterchestnut in coconut. Daniel creëerde: fried cashew nut with rice, vegetarische loempia's, hot and sour soup, Chiang Mai noodle en fried banana. Grote favoriet waren toch wel de Chiang Mai noodle, de green curry en de waterchestnut in coconut. 'S avond uitgebuikt en de night market bezocht en verder niets. De volgende ochtend zijn we op eigen gelegenheid (een flinke wandeling en tuktuk, na heel veel afdingen) naar Wat Phrathat Doi Suthep geweest (een van de mooiere boeddhistische tempels). De tempel is op n flinke berg gebouwd en t uitzicht over Chiang Mai was dan ook indrukwekkend. In ieder geval dat denken we, want het was bewolkt. De dag daar afgesloten met n stevige terugreis en n gebakken maïskolf en 's avonds weer over de markt gewandeld op zoek naar n restaurant. Na t eten zijn we naar n Cabaret voorstelling geweest onder het genot van enkele Chang biertjes en happy hour cocktailtjes, en konden we aldaar de stortende regen mooi ontwijken. De indrukwekkende voorstelling bestond uit verschillende dansensembles (mannen/vrouwen/manvrouwen) in uitdagende kleding, die dansten en playbackten op de muziek van Tina Turner, Steps, Britney Spears, ABBA, Lady Gaga, enzovoort. Toen dit en het regenen simultaan afgelopen waren zijn we weer hotelwaarts gekeerd voor de nodige rust. Om precies 00:00 was Astrid jarig en heeft ze niet veel later allemaal leuke en lieve berichtjes ontvangen. Ook mocht ze eindelijk de meegenomen verjaardagskaart van haar ouders en zusjes openen. Overdag is Astrid door Daniel extra in het zonnetje gezet (lees: gelegd), aan het zwembad van t hotel, en is ze voorzien van n heerlijk afgehaalde Westerse lunch (Starbucks en SubWay). Vroeg in de avond nog geshopt voor cadeautjes en gegeten bij ons favoriete restaurant in Chiang Mai, Lemongrass. Terug in t hotel hebben we onze reis naar de volgende bestemming, Chiang Rai, geregeld.

De volgende dag met n VIP bus naar Chiang Rai gereden en zijn we ingecheckt in t nieuw gebouwde Cordelia hotel. Diezelfde avond nog over n lokale markt gewandeld en hebben we wat lokale delicatessen geprobeerd. De volgende dag zijn we op eigen gelegenheid afgereisd naar de White Temple, een indrukwekkend wit gebouw dat n samensmelting is van popcultuur en het boeddhisme. De fraaie sculpturen en wandtekeningen maakte deze attractie wel het bezoeken waard. 'S avonds hebben we onze verdere reis geregeld naar Chiang Kong en tevens Laos.

Maar hoe dat allemaal verlopen is en wat wij tijdens onze verdere reis in Laos hebben gedaan komt in n volgend reisverslag.

Thailand hebben we in ieder geval goed achter ons gelaten. Met name het reizen met t lokale openbare transport, de kookcursus (en de Thaise keuken), het gemak van t backpacken, het snorkelen, de olifantenrit, het heerlijke weer, en de vele bezienswaardigheden maakte ons bezoek aan ons eerste Aziatische land tot n groot succes. In totaal verbleven we in zo'n 10 steden/plaatsen/eilandjes en onze veelal toeristische reis verliep meer dan prima. Wel zijn we gaandeweg er achter gekomen dat we veel teveel mee hadden genomen. Vrijwel alles is in Thailand te koop, voor n veel lagere prijs. Tijdens de reis heeft vooral Daniel afscheid genomen van kledingstukken, spullen en handdoeken die onnodig waren en deze vervangen voor nuttigere spullen. Elke dag leerden we wel weer wat van t land, van elkaar en van t reizen zelf en dit gaat ons goed helpen tijdens onze verdere trip door Azië.

Op t moment van het uploaden van dit verhaal verlaten we Laos alweer bijna en zal er binnenkort hard gewerkt worden aan n verhaal van onze avonturen (twee dagen slowboat, tubing, Buddha park en andere zaken) in Laos. Dus wordt vervolgd....

• 21 April 2014 - 17:41

Das En Peet:

Ik vind Astrid nu al een heldin, ik was al meteen gevlucht met al dat ongedierte! ;) Veel plezier nog!!!

• 21 April 2014 - 18:18

Annemieke:

Wat een verhaal weer, mooi geschreven en leuk om te lezen!!
    Jullie hebben al heel wat gezien en meegemaakt, ga zo door en geniet van
    al het moois en van elkaar.
    Ben benieuwd naar het vervolg.... Heel veel plezier nog en liefs van ons xxx

• 21 April 2014 - 21:23

Brigitte Reijmer:

Hoihoi,
    Jullie verslag weer met plezier gelezen, fantastisch wat jullie allemaal meemaken en ondernemen, geniet er maar lekker van.... Xxx brigitte

• 22 April 2014 - 12:38

Paulien:

Kan nu al niet wachten op het volgende verslag! Wat een leuke verhalen!
    En elke dag leren jullie wat van elkaar....kan dat nog na zoveel jaar? ;)
    Veel plezier in Vietnam! Veel liefs vanuit een kantoor waar de verwarming eigenlijk aan zou moeten vandaag... xxx

• 22 April 2014 - 22:14

Hans:

Tjongejonge en meisie,
    Wat prachtig allemaal. Ook erg beeldend verhaald zodat het net is of ik er zelf bij ben.
    Scheelt mij alweer een trip. :)
    Ongelooflijk veel energie hebben jullie om dit alles te ondernemen.
    Mooi om te lezen. Geniet er van en natuurlijk ook van elkaar.
    Take care,have fun!
    Groet, Hans

• 28 April 2014 - 21:41

Rob:

Ontzettendtofomallemaaltelezenenikworderstiekemookweleenbeetjejaloersvanmaarwensjulliedesondanksnogveelmeertoffeavondturenenlekkeretentoe!

• 08 Mei 2014 - 15:04

Annemie:

Wat een groot verteller en schriver ben jij!!! Leuk om te lezen en te herlezen! GRAPJAS <3