De eerste anderhalve week - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Daniel Astrid - WaarBenJij.nu De eerste anderhalve week - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Daniel Astrid - WaarBenJij.nu

De eerste anderhalve week

Door: Daniel en Astrid

Blijf op de hoogte en volg Daniel

16 Maart 2014 | Thailand, Ko Tao

Hallo achterban,

Hier wat geschreven woorden betreffende onze eerste week in Thailand. Onze heenvlucht met Malaysia Airlines is zonder al te veel mysterie verlopen en we waren op tijd aangekomen in Bangkok. Onze trouwe 60L en 65L backpacken lagen al te wachten om door ons gedragen te worden door een verscheidenheid aan steden en landen. Bij aankomst op Suvarnabhumi AirPort prijkte de naam 'Astrid Bolck' al op n handgeschreven bordje en werden wij geheel in stijl in n shuttle busje vervoerd naar ons eerst hotel: Sinsuvarn Airport Suite. Hier hebben we twee nachten doorgebracht. Bij aankomst hebben wij vooral onze slaapgebrek aangepakt en de tweede dag hebben wij een 5 uur durende fietstocht door Bangkok gehouden. Hier hebben we vele plekken van Bangkok gezien die je normaal gesproken niet snel zou zien. Ook zaten er verscheidene boottochtjes inbegrepen bij deze tour.
Na deze tocht zijn we met wat mensen die we daar hebben leren kennen na Khoa San Road geweest. Het backpackersstraatje van Bangkok. Daar hebben we wat nagepraat, gedronken en rondgelopen en vervolgens de taxi genomen naar ons hotel. De volgende dag het inbegrepen ontbijt naar binnen gewerkt en zijn we door n taxi naar onze volgende slaap accommodatie gebracht: Samran Place hotel. Na het inchecken zijn we meteen naar het Dusit dierentuin geweest. Hier waren het vooral de loslopende en zwemmende leguanen die ons de eerste paar minuten bezig hielden, maar daarna zijn we in gepaste volgorde wezen kijken bij de gevangen dieren. Hoogtepunten waren het voeren van de nijlpaarden met mini bananen (waarbij Astrid t presteerde om de eerste banaan volledig naast de opengesperde bek van de nijlpaard te gooien), het voeren van de giraf (met z'n lange nek en dito tong), het middageten (met n loszwemmende leguaan die onze tafel bezocht en Astrid tot op t plafond kreeg) en de lawaai makende apen.
De zondag hierna zijn we met de skytrain naar Chatuchak gegaan, waar elk weekend een immense markt wordt gehouden. Hier werden oa konijnen en eekhoorntjes in rokjes verkocht. Deze hebben wij niet gekocht, maar wel wat andere souveniertjes. Na de hitte en de vele kraampjes overleefd te hebben, zijn we even naar n parkje gegaan om daar bij te komen met n flesje drinken. Daar zagen we n groep jonge locals die in het park speelden met eekhoorns aan n lijntje ipv honden. Ze hadden bakjes met voedsel mee en water, en speelden veelvuldig met de niet alledaagse huisdiertjes. Na t park zijn we terug gegaan met de Skytrain naar waar we vandaan kwamen om vervolgens met de taxi naar het Hua Lamphong trein station te gaan om daar alvast n kaartje te kopen richting Chumphon, dat als doorreis punt moest fungeren voor de bestemming Ko Tao. Maar dat kaartje kon pas op de dag van reizen zelf gekocht worden. Jammer maar helaas.. Toen zijn we van t station weggelopen op zoek naar n taxi en daar werden we benaderd door een tuk tuk chauffeur die ons wel even naar onze bestemming (Khao San Road) wou brengen voor 300 bath. Wat 300 bath? Dat klonk ons teveel in de oren en we liepen weg. Na drie nieuwe en lagere bedragen, en het steeds weglopen van ons, kwam hij met met een bod van 50 bath uit, die we niet konden weigeren. Helaas was dit niet zonder gevolgen... Halverwege besloot hij namelijk dat wij voor hem 5 minuten moesten gaan kijken in n kledingwinkel zodat hij z'n commissie kon opstrijken. Geen probleem voor ons, we hadden toch alle tijd. Eenmaal daar hebben wij met quasi geïnteresseerde blikken en vragen 5 minuten van de verkopers leven verpest en zijn we tevreden naar buiten gegaan. Eenmaal in de tuk tuk begon het spreekwoordelijke gedonder. Hij bleef herhaaldelijk vragen naar 'coupon, coupon, coupon' (dat denken wij in ieder geval) en bij de dertigste 'coupon' gebaarde hij met zijn wijsvinger in een horizontale slepende beweging langs zijn hals en bleef hij t woord herhalen. Toen hij stopte in Chinatown om nogmaals verhaal te halen bij ons, hebben we vriendelijk 50 bath is z'n handen geduwd en zijn we uitgestapt en zonder om te kijken Chinatown ingevlucht (liggende op de helft van de geplande route). Uiteindelijk hebben we daar heerlijk gegeten bij het Chinatown Hotel en zijn daarna moe maar voldoen naar ons hotel gegaan met behulp van n taxi. Over de prijs hebben we dit keer maar niet onderhandeld.
De volgende dag hebben we Samran Place hotel achter ons gelaten en zijn we met de backpack en n taxi naar onze volgende hotel gegaan: Rambuttri Inn, op aanraden van Rob C. Dit hotel had namelijk n zwembad op t dak en lag pal in t centrum. Hier zijn we ingecheckt en omgekleed (gepaste lange broek en t-shirt) zodat ze ons wel toe moesten laten bij de Grand Palace. Na de 500 bath entree fee opgehoest te hebben zijn we de gehele middag door t uitzinnige paleis gewandeld en heeft Astrid zich een ware toerist getoond en alles op de foto vast gelegd inclusief Astrid en Daniel. De zon deed goed zijn best en de gepaste kledij deed ons regelmatig de binnenkant van de verscheidene tempels opzoeken. We hebben deze middag afgesloten met n drankje en zijn weer te voet terug gegaan naar Khao San Road, avond gegeten en wat kraampjes bezocht. Daarna onze kamer weer gezocht en, omdat Astrids benen al redelijk lek begonnen te raken, hebben we maar Jaap's twee persoons klamboe getest. Resultaat: 0 nieuwe mozzie beten.
Bij dit hotel hadden we maar geen ontbijt bij geboekt en zodoende konden we lekker uitslapen tot n uur of 12. Na een Amerikaans ontbijt op Khoa San (spiegeleieren, toast, sapje en koffie/thee) zijn we maar bij t zwembad gaan liggen. Daniel voornamelijk erin en Astrid voornamelijk ernaast. Dit duurde de hele middag. 'S avonds weer uiteten en daarna een paar cocktails gedronken.
De volgende ochtend vroeg uit de veren voor onze treinreis naar Chumphon (5:30) zodat we mooi te vroeg op t station konden zijn. Nadat we alles gepakt hadden, inclusief taxi, waren we mooi ruim te vroeg, maar bleek de trein naar Chumphon al helemaal volgeboekt te zijn, dus geen plek voor ons. Maar zoals t flexibele backpackers beaamd hebben we maar n ander kaartje gekocht, die ons bracht naar Hua Hin. N mooi kust plaatsje halverwege Bangkok en Chumphon. Dit treinkaartje was wel derde klas, zonder airco, en de reis zou zo'n 4 uur duren. Maar, eerst nog 3 uur wachten, want deze trein vertrok later dan onze origineel bedoelde trein. Dit was prima te doen totdat de stroom uitviel op t station en de airco's er ook mee stopte. Gelukkig was t maar van relatief korte duur.
De treinrit zelf was verrassend genoeg zeer comfortabel, we hadden ons eigen bankje en n raam wat volledige naar beneden kon. Zo konden we genieten van t uitzicht en de verkoelende wind (gemengd met fijnstof). In de trein heeft Daniel zich nog gelaafd aan een 'boterham'-zakje noodles met vis balletjes, die aan de pittige kant was, waardoor hij kon rekenen om glimlachende blikken van de locals in de trein. Maar het was vooral Astrid die er op kon rekenen doordat zij na één sliertje al n fles water naar binnen moest werken.
Al met al was de treinreis perfect, onbetaalbaar (alhoewel, t kostte 44 baht (€1) en hadden we niet in n dure VIP airco bus willen zitten. We waren veilig in Hua Hin aangekomen.
Daar hebben we meteen n hotel bezocht, Euro Hua Hin hotel, die ons werd aangeraden door de meegebrachte Lonely Planet Thailand. Na de kamer gecheckt te hebben, zijn we ingecheckt voor twee nachten. In deze tussenstop badplaats hebben we vooral de vele marktjes bezocht en hebben we onze huid verbrand (vooral Daniel) op t populaire kitesurf en paardrij strand. In ons hotel hebben we een bus+boot ticket bemachtigd die ons vrijdagnacht naar Ko Tao zal brengen. De laatste dag in Hua Hin liepen wij niets vermoedend over straat toen er plots een hele stoet mensen in klassiek Thaise klederdracht langs kwam. We bleven even kijken, toen er ook n groep bereden olifanten bleken mee te doen aan de optocht. Tijdens deze optocht raakten we ook in gesprek met n Nederlandse dame die n huisje had in Hua Hin en ons aanraadde om naar Monkey Mountain te gaan, zo'n 6km verder op. Een berg waar apen zouden zitten. Helaas hadden we maar n paar uur voordat de bus naar Ko Tao vertrok. Dus we hebben snel n openbare truck gepakt en zijn we er naar toe gereden. We zaten helaas wel aan de verkeerde kant van de berg. En daar hebben we uiteindelijk 1 aapje gezien, bij iemand op de oprit. Helaas hadden we geen tijd meer om naar de andere kant van de berg te gaan, waar de apen voornamelijk zitten en hangen. Er restten ons niets anders dan een truck terug en onze spullen te pakken.

Tijdens de busreis werden wij onverwachts om 3 uur 's nachts gewekt en werden wij met onze backpacks en de spreekwoordelijke slaap nog in de ogen de bus uit gebonjourd. Het bleek dat wij nog n overstap moesten maken op n ander voertuig, eentje die ons naar de pier van Chumpon bracht. Daar hebben we van 5 tot 8 gewacht met vele andere toeristen op de boot naar Ko Toa. Door deze vroege planning hebben we wel vanaf de boot de zonsopkomst mogen aanschouwen.
De boot meerde aan op de pier van Ko Tao en daar pakte wij n taxi pick-up die ons naar onze guesthouse bracht. Na t inchecken en omkleden zijn we de buurt gaan verkennen, hebben we gegeten en hebben we 's avonds aan t strand n drankje gedaan en gekeken naar vuur dansers of hoe deze heren ook mogen heten.

Al met al bevalt t ons hier prima. Met 30 graden, lekker eten, witte stranden en blauwe zee vermaken we ons hier nog wel even op Ko Tao. We weten met n redelijk gemak (dankzij good old lonely planet en geduldig gebruik van WiFi in combinatie met onze smartphones en tablet) onze weg hier te vinden. In Hua Hin ook alvast n lonely planet voor Vietnam gekocht in n tweedehandse boeken-winkeltje, zodat we ons kunnen inlezen voor het volgende land straks.

• 16 Maart 2014 - 08:26

Das En Peet:

Klinkt gaaf!! Floortje en Chris zouden het niet beter kunnen overbrengen!! :)) Veel plezier nog!!

• 16 Maart 2014 - 08:49

Nousjka:

Wat een super verslag van een super begin van de reis! Als jullie zo doorgaan komen jullie vast nooit meer thuis ;)!

Ben benieuwd naar de volgende belevenissen!

X nousjka

• 16 Maart 2014 - 09:19

Annemie/ma:

Wauw!Als ik jouw verslag lees, ben ik extra blij dat ik hier rustig thuis zit...niets (meer) voor ouwe moeke.
    Vooral die rit in een tuk tuk met die vriendelijke bestuurder...
    Jullie hebben het wel druk of niet?
    Op tijd en stond ook lekker niksen,he: jullie hebben nog 3,5 maand voor de boeg!
    Veel plezier met z'n tweeën!

P.S.Astridje, hoe groot is een nijlpaardenbek en een klein banaantje?...(hihi)

• 16 Maart 2014 - 10:13

Annemieke:

Hee Astrid en Daniel geweldig mooi geschreven verhaal, zo te lezen hebben jullie al veel leuke dingen gezien en meegemaakt. Heel veel plezier samen en geniet er maar lekker van!
    Liefs en xxx

• 16 Maart 2014 - 10:27

Brigitte Reijmer:

Heey astrid en daniel,
    Wat een mooi verslag om te lezen en fantastisch wat jullie allemaal al hebben gezien en meegemaakt in een korte tijd. Lekker genieten dus. Dikke kus, brigitte r.

• 16 Maart 2014 - 14:30

Rob:

Wat kun je toch een plezierige hoeveelheid dingen mee maken in anderhalve week als je op reis bent! Voor als jullie weer in Bangkok zijn: een tuk tuk van Khao San naar het station moet voor 200 B te doen zijn, al kost dat enige moeite. De trip langs een tailor klinkt bekend, het 'doe mij geld anders spettert je rode levensvocht in mooie fonteintjes over de straat' wat minder... maar zo te horen redden julllie je prima ^_^

Geniet er van! en ben benieuwd naar de foto's

Gegroet,

Rob

• 16 Maart 2014 - 19:10

Tahnee & Gert-Jan:

Hee As & Daniel,
    Super leuk om jullie zo te kunnen volgen!!
    Fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Wij blijven jullie volgen!
    Heb je daar al een paardje gereden As??
    Veel plezier verder!
    Liefs Tahnee & Gert-Jan

• 16 Maart 2014 - 19:57

Meggie:

Lieve As en Daan, wat een prachtig verhaal. Af en toe moest ik grijnzen en vroeg mijn collega wat ik aan het doen was dus moest ik het gauw even weg klikken, natuurlijk schrijf ik evaluaties ;).
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal! Liefs Meggie

• 16 Maart 2014 - 21:40

Jessica:

Wat hebben jullie al veel meegemaakt! Haha en er is nog een hele tijd te gaan, dat belooft wat! Heel erg leuk om jullie gedetailleerde verhaal te lezen, zie het allemaal helemaal voor me (met name Astrid die een flesje leegdrinkt na een sliertje pittige noodles in combinatie met lachende locals :P). Ik kijk uit naar jullie nieuwe verhaal! Geniet van alles wat komt en heel veel plezier samen!

Xx Jessica

• 16 Maart 2014 - 23:22

Paulien:

Hee As en Daan!! Echt heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Niet teveel treuren om dat ene aapje, je gaat er vast nog heel veel spotten de komende maanden! Heel veel plezier nog in Ko Toa en ik blijf jullie zeker volgen!! Kus